Coaches. Veel doen het, veel minder zijn het

Tweeluik. Blog van Marc Dijk

Van Olympische atleten, artiesten tot zakelijke en politieke leiders, de aller beste professionals hebben een coach. Een coach is er om je te helpen je doelen te bereiken, records te breken – Een coach begeleidt je onderweg in het proces en moedigt jou en je team voortdurend aan om nog betere resultaten te behalen. Samen met een topcoach ontdek en doorbreek je alle belemmeringen die jou – en je team – tot nu toe tegenhouden.

Maar, eerlijk is eerlijk. Je wordt momenteel helemaal dood gegooid met coaches. Je kan de grachten er werkelijk mee dempen. Ik heb een tijd gehad waarin ik een andere naam voor mijn activiteiten zocht. Met name in klant contact centers en retail verwonder ik me over het aantal teamleiders en coaches die coachen van hun team als kern activiteit hebben, maar volgens eigen zeggen geen tijd hebben / nemen om te doen wat hun team beter maakt: coachen.

De term coach kom je sowieso tegenwoordig wel héél vaak tegen. Het lijkt wel of iedereen coach is of wordt. En ik snap dat ook wel, want uit ervaring kan ik je zeggen dat het geweldig is om samen te werken om anderen op voorsprong te zetten. Hoe beter dat gaat, hoe groter ook de voorsprong van de coach in de markt wordt.

Dus… Wat maakt een coach goed? Het antwoord is simpel:

HET RESULTAAT. Dat en niets anders. 

  • Waar heb jij een coach voor nodig? 
  • Voor theorie? 
  • Kennis? 
  • Training of 
  • om jezelf of het team te activeren?

Mijn ervaring is dat 80% van de mensen heel goed zelf weten wat ze moeten doen voor een beter resultaat in hun leven of werk. Wat mis gaat is dat ze vergeten krachtige, consequente acties te ondernemen om hun doelen ook echt te bereiken. Skip The bullshit!

Jij niet, maar mensen die hun resultaten steeds (net) niet halen laten zich afleiden, ze luisteren naar mensen om hun heen die wellicht met de beste bedoelingen afremmen in het bereiken van hun zo gewenste of nodige resultaat. Of ze zeggen voortdurend tegen zichzelf dat ze niet goed genoeg zijn. Niet de juiste skills of tools hebben, niet sterk genoeg. Niet dapper genoeg. Het “is wat het is” verstoppingsmiddel voor resultaat.

 

Wat mensen tegenhoudt, is niet wat ze (niet) kunnen. Maar wat ze écht willen. De beslissing en het commitment om er echt voor te gaan.

Dat heeft overigens niets met luiheid te maken. Het zijn de hersenen die standaard staan afgesteld op de energie besparende stand. Vernieuwing is eng. Het is vaak vooral de angst om te falen. En begrijp me niet verkeerd, want het is meer dan oké om bang te zijn, maar bang zijn is niet meer oké wanneer je je wensen en doelen door angst laat afremmen of te stoppen.

Zelf train, manage en coach ik al bijna 3 decennia teamleden. Vast en zeker door mijn midlife crises en alle andere vormen van crisis die je rond je 50ste krijgt, vroeg ik me de afgelopen jaren vaak af: “Wat ben ik nou eigenlijk?”

  • Coach?
  • Trainer?
  • Manager?
  • Verkoper?
  • Gezinsman?
  • Single?
  • Ready to go?

En “Waar word ik waanzinnig gelukkig van?”

Ik kwam erachter dat ik professioneel vooral heel gelukkig wordt van coaching. Maar waarom coaching? En wat is het verschil met bijvoorbeeld trainen? Trainen is meer kortstondig theorie doorgeven. Veelal theorie die de meeste deelnemers eigenlijk al weten.

 

70% van de verbeter initiatieven eindigt in een teleurstellend eind resultaat voor 80% van de deelnemers én opdrachtgevers.

Ik merkte dat ik als coach een hele andere rol vond en dat daar ook mijn succes en passie ligt. Als resultaat coach help ik in eerste instantie bij het stellen van doelen. Klinkt logisch, maar de meeste doelen die ik bij deelnemers zie zijn alles behalve specifiek of meetbaar. Coaches en teamleiders hebben te weinig aandacht voor het vertrekpunt van elke coaching: In plaatst van vragen: “Wat wil je doen?”, beginnen met de vraag: “Welk resultaat wil je realiseren?”. En dat zo specifiek mogelijk.

De zoon van mijn vriendin vroeg om een iPhone. Een week later kreeg hij een 6 jaar oude iPhone. Hij zei: “Hier kan ik niks mee, deze kan je niet eens meer updaten en bovendien is hij niet stoer.” Ik leerde hem het belang van specifieker zijn over wat je echt wil. Welk resultaat wil je? Waarom wil je dat resultaat? En welke acties moet je ondernemen om te zorgen dat je altijd krijgt wat je echt wil?

Welk resultaat je ook wil. Wees specifiek. Voordeel is dat je zo veel vragen ook direct ‘kilt’ omdat veel mensen niet echt de moeite willen doen om dit voorwerk te doen. Ze weten dan nog niet bewust wat ze willen. Ze maken de keuze om nog niet te krijgen wat ze echt willen.

Daarna ga je identificeren wat teamleden tegenhoudt en leer ik mijn cliënten om de angst voorbij te gaan. Bijvoorbeeld de angst om “te vragen wat je echt wil”.

Mijn cliënten leren ook, juist nu tijdens deze gekke tijden hoe ze in tijden van onzekerheid ingrijpende maatregelen kunnen nemen en commitment geven aan een aanpak voor een hoog rendement.

Misschien moet je vandaag ergens mee stoppen, om er volgende week beter in terug te komen bijvoorbeeld?

… Deel 1 van 2

Marc

 

 

 

Marc Dijk is expert in het realiseren van resultaten door anders te kijken, denken en doen.  Ervaren hoog rendement performer als verkoper, trainer en manager. Bewust Willen Leren Doen® bedenker.

Marc Dijk

Het klopt wat ze over me zeggen. Ik heb een geboren salestijger. Op 12 jarige leeftijd haalde ik voor het Wereld Natuur Fonds een record aantal leden binnen. Als beloning mocht ik mee naar Paleis Soestdijk om een nieuwe actie te lanceren met toenmalig voorzitter van het WNF Prins Bernhard. De nieuwe actie ging over het redden van de tijger. Je begrijpt het al, vanaf dat moment noemde anderen mij: De salestijger. Maar wat zou jou dat verder uitmaken? Ik bedoel, tenzij je me in wil huren als spreker of adviseur, het zal jou een worst wezen hoe goed ik kan verkopen… Toch? Dat is nu juist waar mijn grootst ontwikkelde talent zit. Ik kan jou en je collega’s leren verkopen en bedrijven vertellen waarom hun huidige verkoopteam niet half de orders binnenhaalt dan ze zouden kunnen. Met mijn jarenlange ervaring als verkoper, manager, directeur en trainer heb ik dé aanpak ontwikkeld om los van leeftijd, afkomst, overtuiging of opleidingsniveau mensen in echte SALESTIJGERS te veranderen.

Geef een reactie