Kerstpakketten vertellen veel over managers
Blije tevreden klanten komen tot stand door trotse enthousiaste (verkoop)medewerkers. De kerstpakketten of eindejaarcadeaus die bedrijven aan medewerkers en klanten geven vertellen veel over de betrokkenheid van managers met de meest belangrijke mensen in hun business:
1. Medewerkers
2. Klanten
Groothandelaren als de Makro & Sligro spelen goed in op de behoefte van inspiratieloze managementteams of ondernemers. Een tiental pakketten die op volgorde van de ondernemer wil uitgeven staan gepresenteerd.
Je mag een gegeven paard niet in de mond kijken, maar je moet ook geen paard geven aan iemand die er bang voor is. Met andere woorden, heb je wel eens nagedacht over wat jouw verkopers in beweging zet? Dit geldt voor het uitzoeken van kerstpakketten maar ook voor het bedenken van incentives. Geef geen dingen die je graag wilt hebben, maar zorg dat verkopers willen hebben wat jij geeft. Alleen dan inspireer je ze, motiveer je ze om zelf ook na te denken over wat ze hun klanten wel of niet geven.
Wees enthousiast over je mensen, laat zien dat je ze waardeert door zelf iets samen te stellen. Het vraagt een uur meer voorbereidingstijd en een beter contact met medewerkers dan de inspiratieloze kerstpakketten die iedereen krijgt, en 70% daarvan het weer weggeeft binnen 5 dagen.

Ik wens iedereen een inspirerend kerstfeest en spectaculaire oudejaarsavond.
