Poll – Voorjaarsschoonmaak
Het voorjaar staat weer voor de deur en dat betekend dat we weer de kans hebben een schone start te maken. De feestdagen zijn voorbij, bedrijven zijn weer uit het oudejaarsslop en de dagen worden langer. Een prima moment op de zaken eens van eens met een frisse blik te bekijken.
Wat kun je doen om dit jaar nog betere resultaten te behalen? Hoe motiveer je mensen op een manier die je nog niet eerder hebt geprobeerd? En welke beproefde methodes brengen niet op wat het geweest is en ga je anders doen?
Laat het ons hieronder in de opmerkingen weten en wij verzamelen de beste tips voor jullie.
Geef het Callcenter een make-over om de stemming te verbeteren. De omgeving waarin je werkt heeft een grote invloed op je stemming. Wij hebben een gedeelte hiervan een complete make-over gegeven door nieuwe kleuren, een likje verf en wat planten. Het is bekend wat een beetje kleur kan doen met je stemming. Mensen vonden het geweldig! Waarom moet een kantoor altijd saai en wit zijn?
Zeg geregeld Dankjewel tegen je medewerkers
Het is maar een kleinigheidje, maar een dankjewel maakt vaak een wereld van verschil. Ook het delen van goed nieuws, prestaties of feedback van de directie heeft een grote impact.
Geef altijd positieve feedback tijdens coachings, ongeacht de feedback van de klant. Laat de agent zich in de schoenen van de klant verplaatsen.
Geef je agent de kans te reageren op feedback en geef ze ook toegang tot eerdere beoordelingen en inzage in hun cijfers en bespreek deze open met ze. Zorg dat er tijd is om naar hun input te luisteren en complimenteer ze als ze met originele oplossingen komen.
Begin de week met een Ralley!
Roep iedereen aan het begin van de week samen om de planning door te nemen. Op die manier weten ze wat ze moeten verwachten. Elke dag beginnen met een Dagstart wordt op den duur vervelend en je hebt op een gegeven moment niets meer te vertellen.
Wees beschikbaar voor je agents.
Een simpele manier om je medewerkers gemotiveerd te houden is om beschikbaar te zijn voor een praatje. Zorg dat je nooit te druk bent om even met ze te praten en onthoud om naar ze te luisteren als ze bij je komen. Dit geldt niet alleen voor Teamleaders maar ook voor directeuren, managers of projectleiders.
Laat mensen zo nu en dan de concurrentie bellen.
Soms laat ik mensen bedrijven op bellen waar zij zelf klant bij zijn om te ontdekken hoe andere bedrijven met hun klanten omgaan. Op die manier zien ze het ook eens van de andere kant en worden ze er aan herinnert hoe het voelt.
Begin de week met een Ralley. Roep iedereen aan het begin van de week samen om de planning door te nemen. Op die manier weten ze wat ze moeten verwachten. Elke dag beginnen met een Dagstart wordt op den duur vervelend en je hebt op een gegeven moment niets meer te vertellen.
Zet geen tijdsdruk op klantcontact
Je kunt niet verwachten dat agents goede gesprekken hebben als ze niet de tijd krijgen goed te luisteren naar de klant.
Moedig het delen van persoonlijke ervaringen aan. Op rustige dagen vraag ik mijn agents vaak om iets te delen dat ze hebben mee gemaakt. Hierdoor wordt het makkelijker om je in hun te verplaatsen en het is goed voor het teamverband.
Wij maken gebruik van de CIK methode. CIK staat voor Cijfers, Intonatie, Kennis, drie essentiële onderdelen bij contact. De Cijfers vertellen je waar en hoe je prestaties verslappen. Je intonatie bepaalt hoe een gesprek verloopt en daarmee ook het resultaat van het gesprek. Je Kennis bepaalt hoe je door het gesprek komt en daarmee je resultaten. Dit is iets wat wij zelf uit eigen ervaring hebben samengesteld.
Prestaties kunnen alleen verbeteren als gedrag verbeterd. Onthoud dat als het goed was wat je deed, je resultaten ook goed zouden zijn. Als je je doelstellingen niet haalt komt dit door je prestaties, die door je gedrag worden bepaalt. – Heleen
Vaak hebben managers liever dat je gewoon aan je werk gaat. Maar af en toe een beetje plezier hebben is goed voor het moraal en is een prima motivator. Werk het niet tegen maar laat het gebeuren. Het is de natuurlijke manier voor mensen om stoom af te blazen. Sta grapjes en gezelligheid toe als het werk het toe laat!
Het zou goed zijn als Directeuren, Marketing Managers, Sales Managers enz. eens plaats zouden nemen in het Callcenter en zelf de telefoon aan nemen. Hierdoor krijgt men inzicht in de klantbeleving, waardering voor het werk van de Agents en waardering ván de Agents. Het is ook dé bron om te horen waar verbeteringen nodig zijn en om nieuwe ideeën op te doen. De theorie komt namelijk niet altijd over een met de praktijk.
Stel eens de vraag: “Als jij een toverstokje had, wat zou je hier dan veranderen?”. Je haalt hier veel meer feedback uit dan een ideeënbus. Kijk of je de beste ideeën kunt verwezenlijken en hang er symbolisch een toverstokje aan om aan te geven dat dit er is n.a.v. het voorstel van deze persoon.