Belgische gevangenen aan de slag bij callcenters

Een proefproject in de gevangenis van Beveren, waarbij eind vorig jaar enkele gedetineerden vanuit hun cel mochten werken voor een callcenter, is over de hele lijn positief geëvalueerd. Daarom wil het gevangeniswezen gedetineerden ook in andere gevangenissen laten werken voor callcenters. Dat bevestigt Kathleen Van De Vijver, de woordvoerster van het gevangeniswezen, donderdag in De Tijd. “We gaan op zoek naar andere opdrachten en klanten om in het najaar uit te breiden, ook naar gevangenissen in Wallonië.”

Intussen hebben de gedetineerden die werken in de confectieafdelingen van de gevangenissen van Oudenaarde en Bergen, nog een andere opmerkelijke taak gekregen. Door het faillissement van een leverancier kampen de cipiers al langer met een gebrek aan uniform- en interventiebroeken. Daarom moeten gedetineerden de nodige 30.000 à 35.000 broeken voor de cipiers maken. Volgens Van De Vijver zijn de eerste 5.000 broeken al klaar en kan de rest van de cipiersbroeken nog dit jaar volgen.

Callcenter in gevangenis krijgt vervolg

Het project waarbij gedetineerden in de gevangenis van Beveren te werk worden gesteld als callcentermedewerkers heeft een positieve evaluatie gekregen.

Sinds oktober vorig jaar worden gedetineerden te werk gesteld als callcentermedewerkers in de gevangenis van Beveren. Vijf geselecteerde kandidaten voeren markt- of tevredenheidsenquêtes uit voor het dienstenbedrijf SoServices. Gezien het positieve verloop, is het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen geïnteresseerd om dit project in het najaar uit te breiden naar andere gevangenissen. Het pilootproject is een eerste keer geëvalueerd en de resultaten zijn heel positief. Dat vernam N-VA-kamerlid Goedele Uyttersprot van minister van Justitie Koen Geens (CD&V).

Momenteel zijn de aangeleverde taken afgewerkt en is het wachten op nieuwe opdrachten van SoServices of van andere externe partners. Het dienstenbedrijf is alleszins zeer positief over de inzet van de gedetineerden. Tijdens de uitvoering van de opdrachten zijn geen noemenswaardige problemen vastgesteld.

Veilige connectie

De software ‘Prison Cloud’ zorgt voor een veilige connectie naar het callcenter, van waaruit gedetineerden de telefoonoproepen uitvoeren. Ook werden er veiligheidsbuffers ingebouwd voor de gesprekken.

SoServices zorgde voor het vormen van gemaskeerde telefoonnummers, waardoor gedetineerden geen enkele persoonlijke info kregen over wie ze aan de lijn hadden. De opgebelde klanten wisten ook niet dat ze vanuit de gevangenis werden gecontacteerd.

Geef een antwoord