Bijna honderd jobs verloren door sluiting callcenter Arvato

94 callcentermedewerkers verliezen hun baan omdat hun bedrijf E2C in Temse (België) op 30 juni haar deuren sluit. Vandaag wordt het personeel van E2C in de Luxemburgstraat ingelicht over de voorwaarden van het sociaal plan, waar de vakbonden met de directie over onderhandelden.

In december liet de directie weten dat het de intentie had het bedrijf te sluiten. Op drie werknemers na, keurden 56 aanwezigen dinsdagmiddag het voorstel tot sociaal plan goed. Bij E2C, een onderdeel van Arvato (Bertelsmann), werden onder meer vragen over facturen en aanbiedingen voor telecompakketten van Mobistar afgehandeld. Het callcenter opende pas in oktober 2013 de deuren.

Groot personeelsverloop

“Jaar na jaar werden er verliezen opgestapeld omdat ze niet aan de normen van hun klant konden beantwoorden, waardoor boetes betaald moesten worden en er dus minder inkomsten waren”, verduidelijkt vakbondssecretaris Leybaert. “Eigenlijk komt dat terug op de keuze van het bedrijf om mensen met zeer precaire contracten in dienst te nemen, met een groot personeelsverloop als gevolg, omdat continu mensen opgeleid werden maar al gauw vertrokken.”

Met de beste bedoelingen, maar het management heeft fouten gemaakt

Onrealistische doelstellingen

E2C werd pas in het najaar van 2013 opgestart. “Met de beste bedoelingen, maar het management heeft fouten gemaakt”, klinkt het bij de vakbonden, die vooral verwijzen naar de onrealistische doelstellingen die het bedrijf moest halen. “Noem het gerust wanbeleid. Er zal een stevig contract zijn afgesloten, maar dat moet ook haalbaar zijn. En als je een enorm verloop van personeel hebt, moet je telkens opnieuw beginnen. Elke nieuwkomer heeft weer enkele weken opleiding nodig. Zo zet je bij elke stap vooruit er twee achteruit. De cijfers werden nauwelijks gehaald, zoals bijvoorbeeld de limieten van de gesprekstijden. En als die doelstellingen voor de klant niet worden gehaald, moet je boetes betalen en kom je in een neerwaartse spiraal terecht.”

Precaire contracten voor medewerkers

Het meest in het oog springende element van het sociaal contract is een verbrekingsvergoeding voor zowel interim- en ibo-contracten als voor contracten van bepaalde en onbepaalde duur. “In ‘normale’ sociale plannen is zoiets enkel voor contracten van onbepaalde duur voorzien, maar omdat het aanwervingbeleid gestoeld was op precaire contracten en dat ook een van de oorzaken was, hebben we ervoor gezorgd dat er voor iedereen iets voorzien is.” Daarnaast zijn nog in een aantal extralegale voordelen voorzien.

Er wordt niet verwacht dat er acties volgen bij het personeel. “Bij velen dringt het nu pas door. En morgen (vandaag, red.) met het sociaal plan zal het voor iedereen heel duidelijk worden dat het in juni gedaan is”, stelt BBTK-afgevaardigde Annick De Wijngaert. “Toch denk ik dat we een goed sociaal plan hebben onderhandeld. Maar we willen eerst het personeel op de hoogte brengen voor we daar verder meer over zeggen. Dat gebeurt in verschillende stappen, want de permanentie moet verzekerd blijven.”

Geef een antwoord