Deel 2. Coaches. Veel doen het, veel minder zijn het

Tweeluik. Blog van Marc Dijk. Deel 2 van 2.

Voor deelnemers aan een krachtig coach programma betekent dat men de comfort-zone loslaat en aanhaakt daar waar de echte groei plaatsvindt.

In de afgelopen jaren heb ik bij heel veel succesvolle bedrijven mee mogen werken aan hun succes in een rol als manager, trainer of coach. Wat al die ervaringen met elkaar gemeen hadden was steeds dezelfde aanpak. Een aanpak die ik al in 2007 ontwikkelde voor klant contact centers. Het leverde ons destijds met Orange Telecom zelfs een AWARD op.

De methode die ik gebruik heet BEWUST WILLEN LEREN DOEN®, een aanpak die anders dan andere is. In tegenstelling tot de meeste coachprogramma’s gaat de methode van Bewust Willen Leren Doen® verder dan eenvoudige strategieën en slimme coachtechnieken. Ik weet, door veel vallen en altijd opstaan, dat slimme trucs geen resultaten op de lange termijn opleveren – het is de mindset die de enige echte onderscheidende sleutel vormt voor blijvende resultaat optimalisatie. Elke dag weer. Het mooie is, mindset is niet te kopiëren! Strategie wel.

Zelfs de meest geniale strategieën uit de vele management-, verkoop- en coachboeken stelt niets voor zonder de juiste mentaliteit om deze te implementeren. Louis van Gaal schreef al 2 keer zijn totale visie en aanpak op in een boek. En toch is er nog steeds geen tweede van Gaal.

In de retail zie je winkelketens die een geweldig merkbeleving opbouwen aan de buitenkant, mooie winkel concepten en ondanks dat toch niet slagen. Reden? Alles kreeg aandacht behalve het allerbelangrijkste… De mindset van de teams in en om de winkels.

Direct als je je manier van denken verandert, ben je in staat om je resultaat te transformeren.

De meeste bedrijven en mensen worden tegengehouden door hun eigen beperkende overtuigingen – ze raken verstrikt in een cyclus van negatieve zelf-veroordeling, of omdat ze teveel waarde hechten aan de “veroordelings-gesprekken van hun leidinggevende”. Gevolg: ze raken ervan overtuigd dat ze hun doelen niet kunnen bereiken.

Ik heb mezelf altijd onbewust en de laatste 10 jaar steeds bewust getraind om mensen te helpen die overtuigingen te identificeren en patronen te doorbreken die u tegenhouden. Een proces dat ik zelf elke dag doorloop.

Ik ben er niet op uit om een prestatie goeroe te zijn, ik ben een ervaringsdeskundige die weet hoe een verstopte mindset eerst leidt tot ineffectief denken, dan gedrag en uiteindelijk een resultaat dat je niet laat groeien.

Met passie en enthousiasme ben ik de resultaat coach die mensen helpt bij hun doel, die belemmeringen samen met deelnemers elimineert en je zo activeert om elke dag weer met focus enkel hoog rendement acties uit te voeren. Samenwerken aan werkgeluk.

Resultaat is minder werkdruk en meer werkplezier. De bonus: Een veel beter eind resultaat.

Dus… waarom zou je coaching meer aandacht moeten geven?

Niet echt voor de kennis over je vak of je business. Wel om te klankborden, nieuwe kansen te zien en ze te vertalen naar actie plannen per dag, week, maand en kwartaal. Zonder duidelijk zichtbaar resultaat is er voor de coach en de deelnemer gewoonweg geen resultaat.

Werk om gelukkiger te worden!

Marc

Marc Dijk is expert in het realiseren van resultaten door anders te kijken, denken en doen.  Ervaren hoog rendement performer als verkoper, trainer en manager. Bewust Willen Leren Doen® bedenker.

Marc Dijk

Het klopt wat ze over me zeggen. Ik heb een geboren salestijger. Op 12 jarige leeftijd haalde ik voor het Wereld Natuur Fonds een record aantal leden binnen. Als beloning mocht ik mee naar Paleis Soestdijk om een nieuwe actie te lanceren met toenmalig voorzitter van het WNF Prins Bernhard. De nieuwe actie ging over het redden van de tijger. Je begrijpt het al, vanaf dat moment noemde anderen mij: De salestijger. Maar wat zou jou dat verder uitmaken? Ik bedoel, tenzij je me in wil huren als spreker of adviseur, het zal jou een worst wezen hoe goed ik kan verkopen… Toch? Dat is nu juist waar mijn grootst ontwikkelde talent zit. Ik kan jou en je collega’s leren verkopen en bedrijven vertellen waarom hun huidige verkoopteam niet half de orders binnenhaalt dan ze zouden kunnen. Met mijn jarenlange ervaring als verkoper, manager, directeur en trainer heb ik dé aanpak ontwikkeld om los van leeftijd, afkomst, overtuiging of opleidingsniveau mensen in echte SALESTIJGERS te veranderen.

Geef een antwoord