Helaas, u past niet in het profiel – deel 1

Een heet onderwerp op dit moment in de media gaat over de teloorgang van kennis in het bedrijfsleven en de moeite die ervaren mensen de 40 hebben met het vinden van een passende baan. De hoge mate van werkloosheid zorgt voor een overvloed aan kandidaten waardoor het voor recruiters en werkgevers moeilijk wordt een goede keuze te maken. Er zijn er simpelweg te veel. Hoe maak je dan de keuze voor de juiste kandidaat. Veel werkgevers kiezen ervoor de eerste selectie over te laten aan uitzendbureaus en recruiters. Die moeten op hun beurt er weer voor zorgen dat het ze niet te veel tijd kost om kandidaten aan te leveren, want tijd is geld. Dus vinden ze steeds weer nieuwe methodes om aan de vraag te voldoen. Helaas vaak ten koste van de kwaliteit van de levering. Veel goede kandidaten krijgen op hun sollicitatie te horen “dat ze niet aan het profiel voldoen”, maar we weten allemaal dat dit niet zo is en dat dit slechts een standaard afwijzing is.

Wij vonden online 3 interessante artikelen hierover de we graag met jullie willen delen. Vandaag deel 1;

‘U voldoet niet aan het profiel’ lees je in je zoveelste afwijzing op je sollicitatiebrief.

Ik ben benieuwd of er serieus is gekeken naar je CV en brief of dat dit het standaard antwoord is voor iedereen die om wat voor reden dan ook niet wordt uitgenodigd. Zeker uitzendbureaus en recruiters ‘scannen’ CV’s met software die alleen perfecte matches tussen de functie eisen en de CV’s er uit filteren.

Alleen van de kandidaten  met een perfecte match wordt de brief snel gelezen en worden er een aantal sollicitanten uitgenodigd voor een gesprek. Alle andere sollicitanten met een niet perfecte match vallen sowieso af en krijgen een schitterende ‘standaard brief’,  met de bekende zin ‘U voldoet niet aan het profiel’.

We kunnen lang discussiëren of het fair is, je hebt immers nooit de gelegenheid gekregen om jezelf te laten zien en juist JIJ bent meer dan wie ook gemotiveerd om aan het werk te gaan. Dit is de werkelijkheid van vandaag en het is aan jou om er mee om te gaan en gemotiveerd te blijven. Te blijven denken in mogelijkheden en jezelf iedere keer zo te presenteren dat een werkgever niet om JOU heen kan.

Natuurlijk kan je sociale media gebruiken (of tegen je gebruikt worden) om contacten te leggen in de hoop om niet één van 200 onbekende sollicitanten te zijn die zich melden voor een vacature. Natuurlijk moet je heel populair gaan netwerken om makkelijker geïntroduceerd te kunnen worden bij vrienden van vrienden enz.

En toch is persoonlijke presentatie van je motivatie, kwaliteiten, kennis en ervaring in alle situaties bepalend hoe JIJ overkomt. Werkgevers zoeken MENSEN die passen binnen hun bedrijf. Onbewust hebben zij het plaatje al ingevuld en zien de nieuwe medewerker al  aan het werk. Zij kennen de werkplek en hebben een beeld van ‘het profiel van de nieuwe medewerker’. Het is aan jou om er achter te komen hoe dat plaatje er uit ziet en hoe je duidelijk kan maken dat JIJ dat plaatje BENT.

Bron: DeTrainingen.nl

Geef een antwoord