Politici, de belichaming van armoedige verkoop

Wie wint meer kiezers? De Salestijger, de Oehoe of de Wolf …

De afgelopen dagen zijn we weer getrakteerd op goed bedoelde amateur politici, met een matige pitch, en de meest vreemde filmpjes om kiezers mee af te schrikken. Maar ook de professionele politici hebben zich over het algemeen van hun meest slechte verkoopkant kant laten zien. Door in debatten ruzie te maken, de concurrent belachelijk te maken en door elkaar heen te kakelen zodat de kiezer (klant) er in elk geval niets aan had.

Ik roep het dagelijks, maar nu nog maar eens een keer. Iedereen verkoopt. Ook politici! Alleen niet iedereen doet dat even effectief. De oorzaak van slechte verkoopcommunicatie zijn de overtuigingen in ons hoofd.

Ik ben razend benieuwd als ik naar de vele debatten en tv-programma’s kijk en luister, wat de overtuiging is waarmee politici aan de slag gaan of wat de overtuiging is die een politicus wil uitdragen. Ik vrees dat de meeste denken dat ze anderen moeten verslaan, met als middel negatieve, aanvallende communicatie naar en over anderen. In het bedrijfsleven zou dergelijke communicatie over je concurrent direct worden afgestraft.

De ambitie van politici is helder. Ze willen regeren, meewerken en denken aan een beter Nederland. Dat is een grote en mooie ambitie. Het systeem waarmee ze dit doel bereiken hapert echter aan alle kanten. En als je geen goed systeem hebt afgesproken over hoe je de wedstrijd gaat winnen, dan worden de communicatieve acties vaak niet meer dan schieten met hagel. Hagel waarmee je af en toe een kiezer raakt. Maar vaker schade veroorzaakt.

Tijdens het verkiezingsdebat bij Nieuwsuur afgelopen maandag zie je dan gebeuren dat Alexander Pechtold drukker is met overleven van het debat dan met het maken van contact met de kijker, en dus zijn kiezer niet bereikt. Het wordt dan cabaret in plaats van het over de bühne brengen van je unieke kiespunten (UKP’s). Resultaat: Wilders gaat de pers in als de wolf en Pechtold als oehoe.

Er is dus nog veel te leren in politiek verkoopland.

PS: Heren & dames politici, werk aan uw overtuigingen m.b.t. winnen van verkiezingen.

Marc Dijk

Bron: marcdijk.nl

Marc Dijk

Het klopt wat ze over me zeggen. Ik heb een geboren salestijger. Op 12 jarige leeftijd haalde ik voor het Wereld Natuur Fonds een record aantal leden binnen. Als beloning mocht ik mee naar Paleis Soestdijk om een nieuwe actie te lanceren met toenmalig voorzitter van het WNF Prins Bernhard. De nieuwe actie ging over het redden van de tijger. Je begrijpt het al, vanaf dat moment noemde anderen mij: De salestijger. Maar wat zou jou dat verder uitmaken? Ik bedoel, tenzij je me in wil huren als spreker of adviseur, het zal jou een worst wezen hoe goed ik kan verkopen… Toch? Dat is nu juist waar mijn grootst ontwikkelde talent zit. Ik kan jou en je collega’s leren verkopen en bedrijven vertellen waarom hun huidige verkoopteam niet half de orders binnenhaalt dan ze zouden kunnen. Met mijn jarenlange ervaring als verkoper, manager, directeur en trainer heb ik dé aanpak ontwikkeld om los van leeftijd, afkomst, overtuiging of opleidingsniveau mensen in echte SALESTIJGERS te veranderen.

Geef een antwoord