Solliciteren via Social Media zal de nieuwe standaard worden in de toekomst

Online recruitment helpt Soleo de magie van klantcontact te versterken

Klantcontact is key. 24/7 antwoord op vragen en persoonlijke aandacht is het nieuwe normaal voor de consument. Klanten verwachten dat organisaties makkelijk bereikbaar zijn en eenmaal in contact behulpzaam zijn en begrip tonen. Of het gaat om face-to-face verkoop, telefonisch contact of online leads gestuurd door kunstmatige intelligentie, het hoort er allemaal bij. Veel organisaties gaan op zoek naar klantcontactcenters die deze werkzaamheden uit handen nemen. Multichannel contactcenter Soleo is in Nederland en België een van de grootste aanbieders. Vanwege de grote vraag is de zoektocht naar personeel voor hen dan ook een dagtaak geworden. Samen met Pro Contact, inbound recruitmentspecialist, gaat Soleo de strijd aan met de arbeidskrapte. Het doel: de 1.500 uur per week die ze tekort komen invullen. Maarten Heijermans, directeur van Soleo België, deelt met Het Callcenter Netwerk zijn aanpak en ervaring.

 

Wie heb ik aan de lijn…

Als het aankomt op het werven van personeel voor onze opdrachtgevers, zijn wij altijd redelijk verwend. We kwamen – zeker in België – via uitzendbureaus vrij gemakkelijk aan goed personeel tegen een redelijk tarief,” vertelt Heijermans. “Vanaf 2017 nam de krapte toe en namen deze aantallen steeds verder af en de kosten toe.

Jongeren willen op een eenvoudige manier in contact komen met een bedrijf, zonder eerst een CV op te stellen of een uitgebreide motivatiebrief te schrijven

Met 600 medewerkers in Nederland en 200 in België voorziet de callcenter organisatie in klantcontact in de breedste zin van het woord. Toch is er nog veel ruimte om te groeien. De vraag naar personeel is dan ook groot en sinds een aantal jaar niet meer gemakkelijk. Daarbij komt dat het verloop van medewerkers in de klantcontact branche relatief hoog is. Dat heeft te maken met de krappe arbeidsmarkt, waarin de kandidaat regelmatig wordt weggelokt met betere arbeidsvoorwaarden en een hoger salaris. Anderzijds komt dit door het type werk en het feit dat de medewerker eerst in dienst is bij het uitzendbureau.

 

Social media: een nieuwe doelgroep

Het is tijd voor innovatie dus. Uit recent onderzoek van Pro Contact blijkt ook dat 72 procent van de ondervraagden uit de sector handel en dienstverlening gebruikmaakt van Facebook. Dat vacatures verspreid worden via de kanalen Facebook, Instagram en Snapchat is bekend onder een grote groep. Acht procent heeft zelfs al eens op deze manier gesolliciteerd. Sinds een aantal maanden werkt Soleo samen met Pro Contact. Met social media recruitmentcampagnes bereiken zij een geheel nieuwe groep potentiële medewerkers. “Pro Contact liet ons zien dat latent werkzoekenden de perfecte doelgroep zijn voor onze vacatures,” aldus Heijermans. “Een goed voorbeeld hiervan zijn jongeren; zij willen op een eenvoudige manier in contact komen met een bedrijf, zonder eerst een CV op te stellen of een uitgebreide motivatiebrief te schrijven. En juist hen triggeren wij graag om bij ons te solliciteren.” Heijermans denkt dan ook dat dit de toekomst is voor vacatures waarbij de drempel om in te stappen laag is. “Solliciteren via social media zal alleen maar toenemen.

 

Creatieve campagnes en content

Met social media recruitmentcampagnes trekt Soleo dus op een effectieve manier de servicemedewerkers aan die jouw dienstverlening naar een hoger niveau tillen. Maar dan rest nog de vraag: hoe pak je dit zo goed mogelijk aan? “Pro Contact bleek voor ons dé partner om onze doelgroep te bereiken via social media. Ze gaan aan de slag met de content en het instellen van de campagnes. Binnen een dag kan een campagne live gaan, mocht er haast zijn. En wanneer er leads binnenkomen, nemen ze binnen 24 uur contact op met de sollicitant. Dankzij een uitgebreide screening door Pro Contact ontvang je alleen de gegevens van geschikte kandidaten. Daarnaast richten ze de campagnes in vanuit jouw eigen kanalen. Daarmee vul je niet alleen vacatures in, maar werk je ook aan naamsbekendheid. We zijn daarnaast erg tevreden over de kwaliteit van de sollicitanten en onze groeiende database met potentiële kandidaten.”

Solliciteren via social media zal alleen maar toenemen.

Op dit moment heeft Soleo diverse Nederlandse, Vlaamse en Franse campagnes draaien en zijn er tot nu toe  aanzienlijk aantal sollicitanten aangenomen. Vanwege het succes is de samenwerking voor langere tijd verlengt. “Naar mijn mening is recruitment, en specifiek recruitment via social media, een vak apart. Wij kiezen daarom voor een specialist. Zo kunnen we focussen op onze specialisatie: de magie van klantcontact versterken.”

Kijk je met een realistische bril naar de toekomst, dan zie je dat de zoektocht naar goed personeel in de customer service branche lastig blijft. Zorg daarom dat je snel inspeelt op de veranderingen in de markt door gebruik te maken van recruitmentcampagnes via social media. Wees daar waar je doelgroep zich graag bevindt. Alleen dan hou je je staande in de dynamische wereld van het klantcontact.

 

Over het onderzoek

In het onderzoek, uitgevoerd door Team Vier in opdracht van Pro Contact, zijn 1294 personen met de leeftijd 18 tot en met 65 jaar ondervraagd. Van hen gebruiken 1009 Facebook, Instagram en/of Snapchat. Deze groep van 1009 respondenten is meegenomen in de verdere vragen over vacatures die getoond worden op de genoemde social media kanalen. Het onderzoek schetst een goed beeld over de ervaring en mening van Nederlanders over vacatures die op via social mediakanalen, anders dan LinkedIn, verspreid worden.

Over Soleo

Soleo is opgericht in 2008 in Deventer en ontwikkelde Soleo zich al snel tot multichannel contactcenter. Met de kwalitatieve sales mentaliteit van de medewerkers als basis is Soleo uitgegroeid tot een full service contactcenter met 11 locaties en circa 900 medewerkers. Dit doet het bedrijf voor diverse opdrachtgevers in verschillende branches. De contactservies bestaat uit alle mogelijke klantcontactkanalen. Dit vereist een effectieve inzet van mensen en digitale technologie. Maarten Heijermans is directeur van Soleo België.

Over Pro Contact

Pro Contact is expert op het gebied van inbound recruitment. Middels online campagnes die verspreid worden via social media en Google wordt iedereen die gebruikmaakt van het internet een potentiële sollicitant. Door de moderne aanpak blijven de kosten per hire (CPH) laag en worden latent werkzoekenden eenvoudig bereikt. Het bedrijf focust zich op functies in de sectoren logistiek, transport, automotive, klantcontact, industrie, bouw en infrastructuur. Pro Contact heeft vestigingen in Amsterdam en Antwerpen. Noud Baijens is directeur en oprichter van Pro Contact.

Geef een antwoord