Telefoons Slotervaartziekenhuis roodgloeiend

Wij kunnen veel bellers niet helpen’

De telefoons in het callcenter van het failliete Slotervaartziekenhuis staan roodgloeiend. Al tegen het lunchuur was er ruim 1300 keer gebeld, nu al drie keer zoveel als op een normale dag.

Op het callcenter werken vandaag non-stop zeven telefonistes. Onder hen zijn ook verpleegkundigen van de spoedeisende hulp die dinsdag al gesloten werd. ,,Wat moeten we anders?” Ze moeten de bezorgde patiënten vaak een antwoord schuldig blijven. ,,De meest gestelde vraag is: waar gaat mijn dokter naar toe, maar dat weten de dokters zelf ook niet,” zegt telefoniste Marga van Balken. ,,Andere vragen zijn: gaat mijn heup-, knie-, darmoperatie wel door? Waar moet ik straks naar toe? En hoe lang moet ik dan nog wachten op mijn behandeling? Maar wij weten dat ook niet niet.”

Ik sprak net een mevrouw die zei: we storten twintig miljoen naar Indonesië en deze mensen stuur je op straat.

Tot aan het lunchuur is er al ruim 1300 keer gebeld. Normaal zijn dat er zo’n 400 op één dag en staan er zo’n drie tot vier mensen in de wacht. Vandaag zijn er constant 30, oplopend tot 62, wachtenden. Patiënten bellen snikkend op. ,,Wij houden het zelf ook niet droog,” vertelt verpleegkundig specialist Lies de Boorder van de bariatrie-afdeling. ,,Er was zelfs een patiënt die zei: ik weet dat de afspraken tot en met maandag doorgaan maar ik ben niet ernstig ziek. Dus wil je alsjeblieft mijn schaarse plekje bij de internist geven aan iemand die het nodig heeft. Ik schoot helemaal vol.”

Ook werd vandaag een patiënt verteld dat zijn darmoperatie komende maandag niet doorgaat. Obesitaschirurg Maurits de Brauw: ,,Hij heeft een darmtumor en dat wordt gezien als niet acute zorg. Je gaat niet binnen een paar weken dood. Maar die patiënt moet natuurlijk wel snel geholpen worden. Maar in welk ziekenhuis?”

Bron: AD.nl

Geef een antwoord