Waarom Jasper Meerding zijn callcenter-imperium achter zich laat

In de laatste aflevering van de podcast Drive praat Taco Oosterkamp met Jasper Meerding, die callcenterbedrijf ContactCare vanaf zijn 18e uitbouwde tot een bedrijf met 180 medewerkers. Momenteel haalt hij tonnen op voor een nieuwe startup, waarmee hij de nieuwe ‘Skype’ wil worden.

Jasper Meerding (31) is oprichter van twee bedrijven: callcenterbedrijf ContactCare (2009, 180 medewerkers) en Gaiku (2016), een clouddienst voor vergaderingen waarmee Meerding tot nu toe een miljoen aan financiering ophaalde.

Meerding slaagde erin om ContactCare uit te bouwen naar een flink bedrijf, ondanks dat het bel-me-niet register het bijna onmogelijk maakte om outbound marketing te doen. De ondernemer begon het bedrijf al op zijn 18e, toen hij de kans kreeg om een callcenter op te zetten voor KPN.

Studeren was de rusteloze ondernemer niet bepaald op het lijf geschreven. “Ik dacht, wat leer ik hier nu eigenlijk. Ik wil het gewoon doen. Als ik de hele dag in een collegezaal zit dan zit ik te gapen en word ik ontzettend lui en moe. Terwijl als ik gewoon lekker bezig ben, dan zit ik vol energie en kan ik mensen meekrijgen.”

Nieuw bedrijf

Meerding dook in het diepe, en had na een jaar 80 bellende scholieren voor zich aan het werk. Met het vorderen van de jaren maakte Meerding zichzelf slim overbodig bij ContactCare. Daardoor kan hij nu veel tijd steken in vergaderdienst Gaiku, waarmee hij in tegenstelling tot ContactCare wél internationaal wil doorbreken. (De ondernemer belt nog wel dagelijks met de directeur die ContactCare nu leidt).

Meerding nam de afgelopen jaren tientallen mensen aan, waarbij hij nog altijd let op zijn gevoel. “Zoals Mark Zuckerberg ooit zei: zou ik in een andere wereld zelf voor deze persoon willen werken? Iemand kan een fantastisch cv hebben en alle persoonlijkheidstesten glansrijk doorstaan, maar als je gevoel zegt ‘ik weet niet of ik met deze persoon zelf zou willen werken, in een andere rol’, dan doe je het niet.”

 

Bron: Sprout

Geef een antwoord