Werving volgens The Candidate: zo kan het ook!

Iedereen die ook maar iets met Werving en Selectie te maken heeft móet The Candidate gezien hebben. In The Candidate weet Heineken op een sublieme manier zijn HR-beleid te profileren. In de video zien we hoe Heineken nogal een eigen kijk heeft op het werven van talent. Als je het (nog) niet gezien hebt is het bijna niet uit te leggen. Een beeld zegt immer meer dan 1000 woorden.

The Candidate is niet alleen origineel gemaakt, maar het speelt vooral goed in op een van de grootste uitdagingen van het selectieproces: het daadwerkelijke gedrag van de sollicitant kunnen achterhalen. Iedereen weet dat sollicitanten zich (meestal) goed voorbereiden op de vragen die zij krijgen. En dus is de kans groot dat wij gewenste en theoretische antwoorden krijgen; hier kunnen wij weinig voorspellende waarde aan toekennen. Deze procedure laat zien dat het dus anders kan, zonder een heel assessment op te tuigen. En met medewerking van de organisatie.

Nog iets sterks: de beste 3 kandidaten werden voorgelegd aan de marketing community op het intranet en zij konden stemmen voor de uiteindelijke winnaar. De kracht van the crowd werd zo niet alleen goed benut; ik kan mij voorstellen dat de betrokkenheid bij de nieuwe collega hierdoor ook een boost kreeg. En waarschijnlijk zullen degene die op hem hebben gestemd, zich medeverantwoordelijk voelen voor het uiteindelijk slagen van de kandidaat.

Geef een antwoord